Rubens verzorgt zijn sociale media goed
Rubens was een gedreven kunstenaar, maar hij was ook een CEO die aan het hoofd stond van een succesvolle onderneming. In de 17de eeuw was er nog geen marketing manager en was het dus niet zo evident om schilderijen aan een zo ruim mogelijk publiek voor te stellen en te verkopen.
Antwerpen
Mijn leermeester zorgde ervoor dat zijn "status updates" door zijn "followers" gekend waren via o.a. etsen. Zo werden zijn afgewerkte schilderijen door specialisten op een metalen plaat gesneden en vervolgens gedrukt en verspreid. Net zoals nu noodzakelijk is, besteedde ook Rubens in zijn tijd heel wat werk om via externe specialisten goede 'prenten’ te maken voor zijn "sociale media". Soms werden deze prenten lang nadat het kunstwerk opgeleverd was, gemaakt. Goede promotie voeren, loonde ook in de 17de eeuw. Er staan maar liefst 2.500 schilderijen op naam van Rubens en zijn atelier.
Rubens inspireert het barokjaar 2018 in Antwerpen
Ik leid er je graag rond. Maar we bezoeken niet alleen mijn geboortestad. Wie Rubens en zijn tijdsgeest wil leren kennen, kan overal in Vlaanderen terecht.

Rubens - © Rubenshuis - Sigrid Spinnox-2 2