Hallo, ik ben Anthony van Dyck

Geïnteresseerd in cultuur en schilderkunst?

 

Nieuw bezoekerscentrum eert de terugkeer van het Lam Gods

Sinds de voltooiing in 1432 zijn miljoenen bezoekers uit de hele wereld naar Gent afgereisd om De Aanbidding van het Lam Gods, afgekort het Lam Gods, geschilderd door de broers Jan en Hubert Van Eyck, te bewonderen. Vermist, verborgen gehouden tijdens verschillende oorlogen, door brand bedreigd, gekopieerd, gesmokkeld, gecensureerd, door beeldenstormers aangevallen, verstopt, vrijgekocht en keer op keer gered en gestolen ... geen enkel kunstwerk is zo bedreigd en begeerd als het Lam Gods.

Nieuw bezoekerscentrum eert de terugkeer van het Lam Gods

08 Oct

2020

31 Dec

2025

Sint-Baafskathedraal

Vanwege zijn woelige geschiedenis was dit meesterwerk toe aan een restauratie. Deze intensieve taak begon in 2012 en is bijna voltooid. De restaurateurs verwijderden de oude overschildering die de hoofdfiguur van het Gentse altaarstuk bijna vijf eeuwen lang bedekt heeft. Zo heeft het bekende Lam – een onbewogen en vrij neutrale figuur, met een breed voorhoofd en grote oren – plaatsgemaakt voor het origineel van Van Eyck. Het middeleeuwse Lam Gods van Van Eyck, dat wordt gekenmerkt door een uitgesproken snuit en grote, frontale ogen, trekt de toeschouwer met zijn intense blik naar het ultieme offertafereel. De restauratie zal in 2020 voltooid zijn. In mei keert het Lam Gods terug naar de Sint-Baafskathedraal, de plaats waar het oorspronkelijk voor gemaakt werd.

Vrijwel tegelijkertijd wordt er een nieuw bezoekerscentrum in de kathedraal geopend. Daar zal een combinatie van originele kunstschatten en moderne presentatietechnieken worden gebruikt om het verhaal achter het eeuwenoude veelluik van de gebroeders Van Eyck toe te lichten. Het bezoekerscentrum zal de vele boodschappen van het veelluik, inclusief de religieuze betekenis en de kunsthistorische waarde ervan belichten. Er wordt ook een link gelegd met het architecturale erfgoed en de sterke band met de kathedraal.

De restaurateurs verwijderden de oude overschildering die de hoofdfiguur van het Gentse altaarstuk bijna vijf eeuwen lang bedekt heeft. Zo heeft het bekende Lam – een onbewogen en vrij neutrale figuur, met een breed voorhoofd en grote oren – plaatsgemaakt voor het origineel van Van Eyck. Het middeleeuwse Lam Gods van Van Eyck, dat wordt gekenmerkt door een uitgesproken snuit en grote, frontale ogen, trekt de toeschouwer met zijn intense blik naar het ultieme offertafereel.

In het nieuwe bezoekerscentrum zal een combinatie van originele kunstschatten en moderne presentatietechnieken worden gebruikt om het verhaal achter het eeuwenoude veelluik, het Lam Gods, van de gebroeders Van Eyck toe te lichten.

Het bezoekerscentrum zal de vele boodschappen van het veelluik, inclusief een uitleg over de religieuze betekenis en de kunsthistorische waarde ervan belichten. Er wordt ook een link gelegd naar het architecturale erfgoed en de sterke band met de kathedraal.

The Ghent Altarpiece / The Adoration of the Sacred Lamb (Angels singing)

Detail Lam Gods - © lukasweb.be - Art in Flanders

Lam Gods lukasweb

Lam Gods - © lukasweb.be - Art in Flanders

Restauration of 'The Adoration of the Lamb of God', MSK Ghent

Restauratie van het Lam Gods - © lukasweb.be - Art in Flanders

Experience the restoration of The Lamb of God in the Royal Museum of Fine Arts

Lam Gods - Bron

Heeft de barok je ook te pakken?

Ik vertel je er graag meer over.

Barok is geen kunststroom, het is een levensvisie.

Vraag het maar aan de andere gidsen.